Dankzij een (zeer) zonnige zomer, was het vakantiegevoel in België sterker dan gewoonlijk. Dat bleek onlangs ook nog uit de verkoopcijfers van BBQ materiaal en ingrediënten tijdens de voorbije maanden.
Heeft de verlofperiode of het weer ook een impact op jouw project en hoe kan je daar op anticiperen ?
Een van de grootste knelpunten in projecten blijft het efficiënt inplannen van resources. Vooral in een multi-project omgeving is dit een wekelijkse dynamische evenwichtsoefening.
Iedereen heeft recht op verlof en in België zijn bepaalde sectoren rijkelijk bedeeld met verlofdagen. Wettelijk kunnen deze niet worden overgedragen naar het volgende jaar, wat impliceert dat onze resources dus slechts “beperkt” beschikbaar zijn.
Tijdens de verlof (en ook de project) planning wordt er meestal voorrang gegeven aan gezinnen met schoolgaande kinderen, omdat zij vastzitten aan de -dure- vakantieperiodes. Dus de “jonge” krachten zijn weg.
Anderzijds worden er tijdens verlofperiodes ook dikwijls shutdowns ingepland – periodes waar bepaalde (productie)afdelingen worden stilgelegd voor onderhoudswerkzaamheden. Hier zijn dan dikwijls extra of gespecialiseerde mensen nodig met dikwijls ook afwijkende werktijden. Die “specialisten” mogen dan niet met verlof zijn.
Verlofperiodes maken van resourceplanning een extra complexe activiteit. Wat zijn jouw oplossingen of suggesties ?